Renault Clio
26.01.2012 18:56Renault Clio je malý automobil, ktorý vyrába francúzska automobilka Renault od roku 1990. Nahradil Renault 5 a vyrába sa už jeho tretia generácia. V Japonsku sa predáva pod názvom Renault Lutecia. Klasicky je na výber troj- a päťdverový hatchback. Od druhej generácie sa vyrába trojpriestorový sedan s názvom Renault Thalia. V tretej generácii pribudlo aj praktické kombi Clio Grandtour.
Prvá generácia
Prvýkrát sa Clio predstavilo na autosalóne v Paríži v júni 1990. O rok neskôr získalo titul Auto roka. Vyrábalo sa do roku 1998. Okrem francúzskeho Štrasburgu sa montovalo aj v čínskomPekingu, indickom Dillí a tureckej Burse. Už po roku prešlo prvým drobným faceliftom a o dva roky neskôr druhým. Najväčšou zmenou bola nová predná maska a nárazníky. Najväčšou premenou prešlo v roku 1995, kedy zmenou boli aj nové svetlomety. Tiež bol predstavený športový model RT s motorom 1.8 L 16v a výkonom 99kw tj. 135 koní.
Motory
- 1.2 L
- 1.2 L
- 1.2 L
- 1.4 L
- 1.7 L
- 1.8 L 16v 99kw 135PS
- 1.9 L F-Type diesel I4
- 2.0 L
Športová edícia Renault Clio 1,8 16V s výkonom 99 kw
Renault Clio Williams
Pôvodná dvaapoltisícová výrobná homologačná séria bola vyrobená v roku 1993. Obrovský záujem nakoniec prinútil automobilku vyrobiť viac vozidiel. Išlo v podstate o nástupcu Renaulta 5 Turbo. Technický základ prebralo vozidlo od výkonnejšieho modelu Clio 16V. Výrobu zaisťovala spoločnosť Renault Sport. Pretekárske Clio 16V Maxi vtedy súťažilo v skupine do 2 000 cm³ s objemom 1,8 litrov. Automobilka teda došla k záveru, že objem motoru zvýši na rovné dva litre a tým zlepší konkurecieschopnosť svojich vozov. Dvojlitrový motor dosahoval výkon 110 kW 150PS. Meno získalo auto po spolupráci so stajňou Formule 1 Williams. Williams sa však na jeho vývoji nepodieľal. Výrobné číslo 0001 obdržal majiteľ stajne Frank Williams. Toto vozidlo dodnes stojí v sídle tímu.
Prvá séria bola predstavená na ženevskom autosalóne v roku 1993. Na prístrojovej doske boli štítky s údajom: o ktoré v poradí vozidlo zo série ide. Pri druhej a tretej doplňujúcej série z rokov 94 a 95 už tieto štítky neboli. Všetky vozidlá boli lakované modrou farbou Sports Blue 449. Pod výlisom na kapote sa ukrývalo výkonnejšie sacie potrubie a lemy blatníkov boli roztiahnuté. Modrý odtieň bol použitý aj ako podklad u prístrojov v interiéri. Kolesá boli pätnásťpalcové Speedline lakované zlatou farbou. Oproti sériovému Cliu je model posadený o 35 mm nižšie. Vozidlo malo kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Druhá séria bola navyše vybavená elektricky ovládanými spätnými zrkadlami a bol u nej znížený hluk. Vo výbave tretej generácie sa objavilo ABS, strešné okno a za príplatok klimatizácia a kožené sedačky. Tretia a zároveň posledná séria bola lakovaná odtieňom Monaco Blue.
Druhá generácia
Vyrábala sa v rokoch 1997 až 2005. Z predchádzajúcich lokácií výroby zostalo Francúzsko a Turecko. Novo sa Clio vyrábalo v argentínskom Buenos Aires a slovinskom Novom meste. V roku 2001 prešlo Clio faceliftom. Design bol priblížený novému štýlu automobilky Renault. Po začiatku výroby tretej generácie sa druhá predávala súbežne ako Clio Storia.
Predfacelift od 1997
Pofacelift od 2001
Vrcholná edícia Renault Clio Sport Trophy V6:
Motory
- 1.2 L
- 1.4 L
- 1.5 L diesel
- 1.6 L
- 1.9 L diesel
- 2.0 L
- 3.0 V6 (Clio Sport Trophy)
Tretia generácia
Vyrába sa od roku 2005 vo Francúzsku, Indii a Turecku. Prvýkrát sa v Cliu objavil systém štartovania pomocou čipovej karty. Od roku 2007 začala výroba verzie kombi s názvom Grandtour podľa nie moc podarená pre nás športovo založených. Tretia generácia tak isto ako predchádzajúce generácie priniesla športovo ladené modely s 2.0 litrovými motormi a zaujímavými výkonmi. Niektoré z nich Vám s kratke briblížim.
Clio RS 2.0
Renault opäť využil potenciál 2.0 litrového motoru ako základy pre nové Clio RS. Tento krát avšak už so 6 stupňovom manuálnou prevodovkou a zvýšným výkonom na 145kw (197PS) a točivý moment 210Nm. Opäť sa nadšenci nedočkali preplňovaného motoru. Vyrábalo sa niekoľko kombinácií interiéru, alcantara, koža+alcantara, látka. K dospelosti auta pribudli dve koncovky výfuku a masívne odvetrávanie v predných blatníkoch. V štandarde postavené na 17" kolesách s pneumatikami 214/45.
špecifikácia Clio RS 3 | |||
---|---|---|---|
Wheelbase | 2585 mm | 101.8 in | |
Front track | 1520 mm | 59.8 in | |
Rear track | 1520 mm | 59.8 in | |
Length | 3991 mm | 157.1 in | |
Width | 1768 mm | 69.6 in | |
Height | 1484 mm | 58.4 in | |
length:wheelbase ratio | 1.54 | ||
Ground clearance | 120 mm | 4.7 in | |
Weight | 1240 kg | 2734 lb | |
Weight distribution | 64.50 % | ||
Fuel tank capacity | 55 litres | 12.1 UK Gal | 14.5 US Gal |
aerodynamics | |||
Drag coefficient | |||
Frontal area | |||
CdA | |||
engine | |||
Engine code | F4R 830 | ||
Bore × Stroke |
82.7 mm × 93 mm 3.26 in × 3.66 in |
||
Number of cylinders | Inline4 | ||
Capacity |
2 litre 1998 cc (121.925 cu in) |
||
Valve gear |
DOHC 4 valves per cylinder 16 Total valves |
||
max power DIN |
196.7 PS (194 bhp) (144.7 kW) at 7250 rpm |
||
Specific output DIN |
97.1 bhp/litre 1.59 bhp/cu in |
||
max torque DIN |
215 Nm (159 ft·lb) (21.9 kgm) at 5550 rpm |
||
Specific torque DIN |
107.61 Nm/litre | ||
Engine construction | |||
sump | Wet sumped | ||
compression ratio | 11.5:1 | ||
Fuel system | MPFi | ||
brake mean effective pressure | 1352.2 kPa (196.1 psi) | ||
Maximum RPM | 7500 rpm | ||
Engine manufacturer | Renault | ||
Number of crankshaft bearings | |||
Engine coolant | Water | ||
Bore/stroke ratio | 0.89 | ||
Cylinder volume | 499.5 | ||
Aspiration | Normal | ||
Compressor | N/A | ||
Intercooler | None | ||
Catalyser | Y |
Sportové verzie
Clio II RS
Prvé Clio RS nasleduje ako tretí Renault Clio od divízie po Clio 16V a Clio Williams. Renault Clio RS predstavil v roku 1999. Používali telo pôvodného modelu Clio II z roku 1998 a pridali športové prvky, ako je väčšie oblúky olemov, nárazníky ostrími líniami + bočné prahy a 15 palcové kolesá z ľahkých zliatin OZ. Clio2 RS bolo poháňané motorom F4R73 s obsahom 2,0 16 ventil so systémom VVT cez dephaser na remenicu vačkového sacieho hriadeľa. Motor nebol vývoj Williams, nazvaný F7R. Namiesto toho, to bol nový motor používaný v iných modelov Renault, ako je Laguna a Espace, ale optimalizovaný s výkonom 169 PS (124 kW, 167 HP).
Limitovaná edícia modelu sa volala Clio RS 172 Bola obmedzená na 172 kusov. Všetky modely boli zelené, mali BBS kolesá z ľahkej zliatiny + celo koženný interiér na rozdiel od povodného RS2 ktoré malo kombinaciu koža + alcanatra.
Clio II dostalo facelift v roku 2001, a Clio RS nasledoval hneď po uvedení faceliftu na trh, dosalo nové vymoženosti vrátane xenónových svetlometov, štyri airbagy, ABS, kožené sedadlá a vyšívané logo "Renault" a 16-palcove kolesá z ľahkých zliatin.
V roku 2004 prišiel ďaľší upgrade modelu Clio RS. Pribudli opäť nové vylepšenia a motor zosilnel na konečný výkon 131kw 178PS, nové 8 lúčové kolesá, nový interiér full alcantara a ďalšie detaily, ale základný dizajn zostal rovnaký. Doplnky ako tempomat a ESP (Electronic Stability Program) bol teraz súčasťou štandardnej výbavy.
Výrazna zmena nastala na zadnej časti Clia RS .Nové dvojité výfukové potrubie exitchvost, skladba 4-2-1 potrubia a vysoký prietok + športový katalyzátor. Rezervné koleso bolo odstránené a nahradené plochou podlahou v batožinovom priestore, aby sa prispôsobila novej koncovke výfuku. Interiér získal drobné úpravy s perforovanou štruktúrou Alcantary pod značkou Recaro. Farebná variacia automobilu bola obmedzená na Racing modrú a Hell oranžovú .
Clio RS 2004
Clio Sport Trophy V6
Renault Clio V6 Renault Sport je hot hatch, ktorého základom je Renault Clio II. V rokoch 2001 až 2005 ho vyrábala motoršportová divíza Renault Sport automobilky Renault. Modely Phase 1 boli konštruované výrobcom TWR vo Švédsku a modely Phase 2 boli konštruované divíziou Renault Sport v Dieppe.[1] Koncept automobilu s motorom v strede a rozšírenou karosériou veľmi pripomína Renault 5 Turbo z 80-tych rokov v podstate sa hovorí o nástupcovi R5 Turbo.
Clio V6 Phase 1.
Clio V6 mal základ v Cliu II so zdieľaním len málo častí s sériovým Cliom. Motor 3,0 V6 pôvodom z Laguny, bol upravený na výkon okolo 169 kW/230 koní a bol umiestnený uprostred vozidla na mieste, kde sa majú pôvodne nachádzať zadné sedadlá – čím sa z neho stal 2-sedadlový hot hatch. Clio V6 dostal v roku 2003 facelift, a bol rozsiahlo prerobený po kritike riadenia pôvodného Clia V6 (hlavne za mokra). Nový automobil bol upravený na výkon 188 kW/255 koní, ale bol ešte viac nedotáčavý ako Phase 1.
Za účelom prispôsobenia radikálnych zmien hatchbacku s motorom vpredu a predným náhonom na 2-sedadlové kvázi-kupé s motorom uprostred a zadným náhonom, boli potrebné rozsiahle štrukturálne prepracovania, hlavne preto, že Clio Phase 1 bol ťažší o 300 kg oproti športovému Cliu – 172 Cup. Preto, aj keď model V6 bol významne výkonnejší, nebol až tak rýchlejší v priamom zrýchlení ako Clio 172 Cup – zrýchlil z 0 na 96 km/h za 6,2 sekundy v porovnaní z 172 Cup, ktorého zrýchlenie z 0 na 96 km/h malo hodnotu 6,7 sekundy. Hoci jeho maximálna rýchlosť bola výrazne vyššia (234 km/h v porovnaní s 222 km/h). Clio Phase II mal vyššiu hmotnosť, ale kompenzáciou bol vyšší výkon a redukcia zrýchlenia z 0 na 96 km/h na hodnotu 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť dosiahla 246 km/h. Výroba špeciálnych karosérií bola vykonávaná vo Valmete vo Fínsku.
Clio Sport V6 Phase2.
V čase predstavenia v roku 2003, upravené Clio V6 Phase 2 bol najvýkonnejším sériovo vyrábaným hot hatchom na svete, s výkonom 188 kW/255 koní, nasledovaný Alfou Romeo 147 GTA (184 kW/250 koní) a Seatom Leónom Cupra R (165 kW/225 koní). Na základe motora z Phase 1, jeho extrémne výkony boli podporené asistenciou od Porsche.
Motorizácia:
- Phase 1: 2 946 cm³ L7X V6 benzín, 24 ventilov, 169 kW/230 koní pri 6000 ot/min, 300 Nm pri 3750 ot/min
- Phase 2: 2 946 cm³ L7X V6 benzín, 24 ventilov, 188 kW/255 koní pri 7150 ot/min, 300 Nm pri 4650 ot/min
špecifikácia Clio V6 Trophy | |||
---|---|---|---|
Wheelbase | 2532 mm | 99.7 in | |
Front track | 1518 mm | 59.8 in | |
Rear track | 1476 mm | 58.1 in | |
Length | 3841 mm | 151.2 in | |
Width | 1830 mm | 72 in | |
Height | 1356 mm | 53.4 in | |
length:wheelbase ratio | 1.52 | ||
Ground clearance | |||
Weight | 1400 kg | 3086 lb | |
Weight distribution | 40.40 % | ||
Fuel tank capacity | 61 litres | 13.4 UK Gal | 16.1 US Gal |
aerodynamics | |||
Drag coefficient | 0.372 | ||
Frontal area | 2.02 m² | ||
CdA | 0.75 | ||
engine | |||
Engine code | L7X | ||
Bore × Stroke |
87 mm × 82.6 mm 3.43 in × 3.25 in |
||
Number of cylinders | V6 in 60° vee | ||
Capacity |
2.9 litre 2946 cc (179.776 cu in) |
||
Valve gear |
DOHC 4 valves per cylinder 24 Total valves |
||
max power CEE |
254.5 PS (251 bhp) (187.2 kW) at 7150 rpm |
||
Specific output CEE |
85.2 bhp/litre 1.4 bhp/cu in |
||
max torque CEE |
300 Nm (221 ft·lb) (30.6 kgm) at 4650 rpm |
||
Specific torque CEE |
101.83 Nm/litre | ||
Engine construction | |||
sump | Wet sumped | ||
compression ratio | 11.4:1 | ||
Fuel system | Bosch ME7.4.6 fuel inj. | ||
brake mean effective pressure | 1279.7 kPa (185.6 psi) | ||
Maximum RPM | |||
Engine manufacturer | Renault | ||
Number of crankshaft bearings | |||
Engine coolant | Water | ||
Bore/stroke ratio | 1.05 | ||
Cylinder volume | 491 | ||
Aspiration | Normal | ||
Compressor | N/A | ||
Intercooler | None | ||
Catalyser | Y |
———
Späť