RENAULT - divízia športových automobilov ALPINA

26.01.2012 10:57

Firmu založil Jean Rédélé, syn francúzskeho dealera Renault. Jean sa po štúdiách stal najmladším dealerom automobilky vo veku 24 rokov. V roku 1951 sa zúčastnil svojej prvej rally s vozidlom Renault 4CV. Úspechy zbieral aj v súťaži 24 hodín Le Mans. 3 roky po sebe tiež zvíťazil vo svojej triede v pretekoch Mille Miglia. Renault 4CV bol Jeanová obľúbeným vozidlom a tak, keď získal druhý voz, dal sa do výstavby 2 prototypov. Prvé auto Alpine sa predstavil v roku 1955. Išlo o vozidlo Alpine Mille Miles A 106. Podvozok bol odvodený z obľúbeného Renaultu, karoséria bola vyrobená z laminátu. V októbri toho istého roku vznikla Société des voitures Alpine. Sériová výroba bola začal v roku 1956. Voz bol zaradený medzi produkty Renault. Predstavenie Renaultu Dauphine viedlo k Rédélého úprave na auto Alpine A 108. V roku 1963 sa objavil jeho nástupca Alpine A 110 ktorý patrí medzi najslávnejšie autá tejto automobilky vôbec. Ten si vydobil veľa úspechov na poli svetových súťaží. V roku 1962 spoločnosť definitívne prevzal Renault. V továrni v Dieppe tak vznikol napríklad aj model A 442, víťaz Le Mans 1978. V roku 1969 bola továreň prestavaná ao 2 roky neskôr sa predstavil model A 310.
Alpine A 610

ZA
pomocou Renault 4CVs, Rédélé vyhral v rade významných udalostí, vrátane Mille Miglia a Coupe des Alpes. Keď sa jeho skúsenosti s malým 4CV zlepšili, urobill mnoho úprav, vrátane napríklad špeciálnej 5-rýchlostnej prevodovky nahradil pôvodnú 3-rýchlostnú. Pre zaistenie ľahšieho auta postavil niekoľko špeciálnych verzií s hliníkovou dielami išiel v závodoch Le Mans a Sebringu s úspechmi na začiatku roka 1950.

Povzbudení vývojom týchto vozidiel a následného dopytu zákazníkov, založil spoločnosť s názvom Des Automobily Alpine v roku 1954. Firma bola pomenovaná po jeho úspechoch Alpine Coupe des Alpine. Sunbeam predstavil prvé športové kupé odvodené od Sunbeam Talbot Sunbeam. Renault ALPINA A106


Renault ALPINA A106

Názov Alpina 106
Produkcia 1955 - 1961
Pôvod Dieppe, France
Predchodca žiadny
Názov Alpine A108
Trieda športové auto
Karoséria kupé, kabriolet, 2 - dverový
   
Motor 747 cc ohv
21 hp, 30 hp (22 kW) & 43 hp
Prevodovka 3-stupňová manual
5-stupňová
Rázvor 2,100 mm (83 in)[1]
Dĺžka 3,700 mm (150 in)[1]
Šírka 1,450 mm (57 in)[1]
Výška 1,270 mm (50 in)[1]
Hmotnosť 540 kg (1,190 lb)
Podvozok Renault 4CV
   

V roku 1955, pracoval s bratmi Chappiovími  priekopníci ľahkých vlákien presklenných konštrukcíí  a vytvoril malé kupé  Alpina A106. To používa platformu podvozku Renault 4CV originálu. A106 dosiahla radu úspechov. V roku 1950  vyšiel z dielne aj kabriolet. Styling pre tento automobil bol navrhnutý od talianskeho dizajnéra Michelotti. Pod ľahkými telo bolo veľmi tuhý podvozok na trubkovom ráme, ktorá bola charakteristickým znakom všetkých postavený Alpina modelov.

Alpina úzko spolupracovala  s Renaultom Keď Renault postavil sedan R8  v roku 1962 Alpina si ho zobrala ako základ pre svoj nový model Renault Alpina A110.

Renault Alpina A110.



Alpina A110 dosiahol rastúci úspech a stal sa velmi uspešný v predaji seriových superšportov. Alpina vyrábala vozidla na skutočne špičkovej úrovni. a čo raz viac sa špecializovala na závodné projekty podporované spološčnosťou Renault. V roku 1968 zaznamala Alpina víťazstvo v pretekoch  v Coupe des Alpina a ďalších medzinárodných akciách. Do tejto doby boli súťažné vozidlá vybavené motormi 1440 ccm z Renault R8 Gordini. 

V roku 1971, Alpine dosiahli 1. 2. a 3. miesto v Rally Monte Carlo, za použitia aut s motormi z Renault 16. V roku 1973, opakovali 1-2-3 Monte Carlo. Vyhralil finále World Rally Championship a produkcia Alpina model A110 a A108 zaznamenala nárast predaja medzi sériovými kupečkami.

Alpina A110 ako závodný špecial pre Rally Monte Carlo

Pozri video:  www.youtube.com/watch?v=cNy212VBlfc&feature=related

                    www.youtube.com/watch?v=D8gvbRLiJsI&feature=related

                    www.youtube.com/watch?v=umC5lAjT9iQ&feature=related


V roku 1973 prišla medzinárodná kríza pohonných hmôt najmä benzínu a celkový predaj automovilov z celej výroby Alpina o počte 1421 kusov klesol vďaka kríze na 957 kusov  čo spôsobilo značné problémy a následnú finančnú krízu a pád spoločnosti Alpina. Okrem spoločnosti Alpina utrepeli mnohé výrobné závody špecializované na výrobu športových automobilov značné straty prípadné koniec existencie. V roku 1974 závod Alpina zachránila spoločnosť Renault ktorá ju zobrala pod svoju divíziu závodnych automobilov a plne ju začala podporovať k napredovaniu.

Po roku 1974 Alpina pokračoval v produkcii A110, a neskôr Alpine A310 ako náhradné vozidlo. Aby však bolo možné súťažiť s úspechom Alpiny,  ostatní výrobcovia vyvíjali stále silnejšie špeciálne autá, a to najmä Lancia s modelom Stratos, ktorý bol podobný veľkosti A110 a koncepcia s motorom vzadu od Ferrarii znamenala veľku konkurenciu. V roku 1974 postavili sériu Alpina  Renault 17 Gordinis závodných špeciálov.

Alpina sa zamerala na nový cieľ. Ďalším cieľom bolo víťazstvo v Le Mans. Renault  prevzal firmu Tuning Gordini a zlúčil ju s Alpinou pod jednotným názvom Renault Sport. Renault staval čoraz úspešnejšie športové pretekárske voz. Vrchol nastal v roku 1978 keď vyhrali Le Mans l s Renault Alpine A442B ktorý bol vybavený preplňovaným turbo motorom. Renault Alpina bola prvou spoločnosťou, ktorá vyhrala relly s preplňovaným turbo-motorom. V roku 1972  Jean-Luc Thérier so špeciálne upraveným A110 k víťazstvu na preteku v Des Cevennes . Model a110 sa vyrábal do roku 1977.

Víťazné Renaulty Le Mans 1978


Upravený preplňovaný bi turbo motor s obsahom 2138cm  V6 Gordini s výkonom až 500 koní. Motor bol použitý aj v monoposte F1 RS10 s nižším obsahom 1500cm. Vozidlo Renault A442B dosahoval maximálnu rýchlosť 360 km / hod.

Pozri video: www.youtube.com/watch?v=uyMCK3MlbU0

                    www.youtube.com/watch?v=1t5-Uxg9gCQ&feature=related




Renault ALPINA A310

Alpine Renault naďalej rozvíjali svoje rady modelov po celú dobu roku 1980. A310 bol ďalší modernou interpretáciou A110. Alpine A310 bol športový automobil s motorom vzadu a bol spočiatku poháňaný štvorvalcovým 1,6 l pochádza Renault 17 TS / Gordini motor. V roku 1976 bol A310 restyled Robert Opron a vybavený silnejší a novo vyvinutý motor V6 PRV. 2.6 L motor bol upravený Alpina so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou. Neskôr päťstupňovou manuálnou prevodovkou +  karburátory Weber.


 

Renault ALPINA GTA

Po A310 Alpina transformovaná do novej rady Alpina GTA vyrobena z plastu a polyesterových komponentov, počínajúc atmosférický PRV motor V6. V roku 1985 bol predstavený s motorom V6 Turbo. Toto auto bolo rýchlejšie a silnejšie než atmosférický verzia.

Renault Alpina GTA

Renault Alpina GTA LeMans limitovaná edícia 325 kusov. Líšila širokou karosériou z laminátu.



1990 bola uvedená mimoriadna verzia GTA Le Mans s výrazne nafúknutými líniami. Mala 3 dielne kolesá  BBS štýl  ACT, 8x16 "vpredu a 10x17" vzadu. Inak rovnaké mechanicky V6 Turbo ako GTA. Motor bol vybavený katalyzátorom a výkon bol znížený na 185 koní (138 kW). Tento model bol k dispozícii vo Veľkej Británii v počte kusov 325.

Renault Alpina A610

Alpine A610 sa začal vyrábať v roku 1991. To bolo re-štylizovaný vo vnútri aj z vonku, ale stále rozpoznateľná ako derivát GTA. Podvozok bol značne prepracovaný. Úplne novo navrhnutý interiér sal tiež veľmi zlepšil. Klimatizácia a posilňovač riadania bol už v štandardnej výbave. Celková výrobná séria modelov A610s bolo len 818 kusov. Posledný Alpine A610, zišiel z linky Dieppe koncom roka 1994 a Renault definitívne opustil názov Alpine

Po roku 2007 sa Renault opäť vrátil k modelom s hrdým odznakom ALPINA avšak len vo svojich štúdiach, ktoré sa na výrobné linky nikdy nedostali.


 

Späť

Vyhľadávanie

© 2012 Všetky práva vyhradené.