Renault 5 Turbo
24.01.2012 09:32Prvá generácia
Vyrábala sa do roku 1984. Montovala sa vo francúzskom Billancourte, španielskom meste Valladolid, venezuelskom meste Mariara, slovinskom Novom meste a iránskom Teheráne. Karoséria sa vyrábala ako troj- alebo päť-dverový hatchback. Design vytvoril Michel Boue. Výrazným dizajnérskym prvkom a typickým znakom sa stali zadné svetlomety umiestnené v C-stĺpiku. V USA sa vozidlo vyrábalo a predávalo pod názvom Le Car.
Motory
- 0.8 L (26 kW); max. rýchlosť: 120 km/h
- 1.1 L (33 kW); max. rýchlosť: 135 km/h
- 1.3 L (40 kW); max. rýchlosť: 140 km/h
- 1.3 L (46 kW); max. rýchlosť: 151 km/h
- 1.4 L (46 kW); max. rýchlosť: 142 km/h
- 1.4 L (81 kW); max. rýchlosť: 185 km/h turbom preplňvaný motor
- 1.4 L (118 kW); max. rýchlosť: 201 km/h turbom preplňvaný motor
- 1.7 L (67 kW); max. rýchlosť: 175 km/h
Renault 5 turbo Alpine
Druhá generácia
Vyrábali sa do roku 1996 a montovali sa vo všetkých mestách ako predchodca. Design druhej generácie vytvoril Marcello Gandini. Z vozidla bolo odvodené úžitkové vozidlo, ktoré sa predávalo pod názvami Express, Extra a Rapid. Najšportovejším modelom bol typ GT Turbo, ktorý dosahoval výkonu 85 kW. Po nábehu výroby prvej generácie Clia pokračovala ešte niekoľko rokov súbežne výroba.
Motory
- 1.0 L
- 1.1 L
- 1.4 L
- 1.4 L Turbo, turbom preplňovaný motor
- 1.7 L
- 1.7 L 69 kW
- 1.6 L diesel
Renault 5 GT Turbo
špecifikácia R5 Turbo | |||
---|---|---|---|
Wheelbase | 2408 mm | 94.8 in | |
Front track | 1323 mm | 52.1 in | |
Rear track | 1311 mm | 51.6 in | |
Length | 3589 mm | 141.3 in | |
Width | 1595 mm | 62.8 in | |
Height | 1367 mm | 53.8 in | |
length:wheelbase ratio | 1.49 | ||
Ground clearance | 203 mm | 8 in | |
Weight | 855 kg | 1885 lb | |
Weight distribution | 62.80 % | ||
Fuel tank capacity | 50 litres | 11 UK Gal | 13.2 US Gal |
aerodynamics | |||
Drag coefficient | 0.350 | ||
Frontal area | 1.55 m² | ||
CdA | 0.54 | ||
engine | |||
Engine code | |||
Bore × Stroke |
76 mm × 77 mm 2.99 in × 3.03 in |
||
Number of cylinders | Inline4 | ||
Capacity |
1.4 litre 1397 cc (85.25 cu in) |
||
Valve gear |
OHV 2 valves per cylinder 8 Total valves |
||
max power DIN |
119.6 PS (118 bhp) (88 kW) at 5750 rpm |
||
Specific output DIN |
84.5 bhp/litre 1.38 bhp/cu in |
||
max torque DIN |
165 Nm (122 ft·lb) (16.8 kgm) at 3750 rpm |
||
Specific torque DIN |
118.11 Nm/litre | ||
Engine construction | cast iron block; aluminium alloy head | ||
sump | Wet sumped | ||
compression ratio | 7.9:1 | ||
Fuel system | 1 So 32 DIS T2 carb | ||
brake mean effective pressure | 1484.2 kPa (215.3 psi) | ||
Maximum RPM | |||
Engine manufacturer | Renault | ||
Number of crankshaft bearings | |||
Engine coolant | Water | ||
Bore/stroke ratio | 0.99 | ||
Cylinder volume | 349.25 | ||
Aspiration | Turbo | ||
Compressor | 1 Garrett T2 Turbo | ||
Intercooler | A/A | ||
Catalyser | N |
Renault 5 GT Turbo
Renaulty 5 boli upravované hlavne firmou Alpine pre rally Pôvodne boli homologované pre súťaže v skupine 2. V roku 1978 sa v skupine B objavil špeciál Renault 5 Turbo. Oproti sériovému prevedeniu bol motor umiestnený uprostred za prednými sedadlami. Pôvodne bol vybavený pohonom zadných kolies, neskôr bol prerobený na pohon všetkých kolies 4WD. Vozidlá dosahovali výborných výsledkov hlavne na asfaltovom povrchu.
Renault 5 Turbo alebo R5 Turbo je vysokovýkonný hatschback odvodený od malého automobilu Renault 5, ktorý v rokoch 1980 až 1985 vyrábala automobilka Renault. V januári 1980 ho Renault predstavil na autosalóne v Bruseli. Automobil bol navrhnutý pre rely, ale bol tiež predávaný v cestovnej podobe v celkovom počte 3576 kusov počas štyroch rokov jeho výroby.
V reakcii na úspech Lancie Stratos v rally, ktorá mala motor v strede, viceprezident výroby v automobilke Renault, Jean Terramorsi sa opýtal Marca Deschampsa z dizajnového štúdia Bertone či by navrhol novú športovú verziu Renaultu 5 Alpine. Charakteristickým prvkom bola nová zadná karoséria, ktorú navrho Marcelo Gandinii z Bertone.
Hoci štandardný Renault 5 mal motor umiestnený vpredu, 5 Turbo mal v strede umiestnený 1397 cm³ Cleón prepĺňaný motor za prednými sedadlami v modifikovanom podvozku Renaultu 5. V štandardnej forme motor poskytoval výkon 118 kW/160 koní a 221 Nm krútiaceho momentu.
Hoci používa modifikovanú karosériu Renaultu 5 a bol značený ako Renault 5, mechanika bola radikálne odlišná. Najviditeľnejší rozdiel je zadný náhon oproti normálnej verzii, ktorá má predný náhon. V čase jeho spustenia predaja to bolo najvýkonnejšie produkčné francúzske auto. Prvých 400 vyrobených 5 Turbo boli vyrobené v súlade homologizáciou so skupinou B aby konkurovalo na medzinárodných rally pretekoch, a bolo vyrábané v ALPINE továrni v Dieppe.
Renault Turbo 2
Akonáhle boli vyrobené homologované modely, druhá verzia s názvom Turbo 2 bola predstavená s použitím viacerých Renault 5 dielov, ktoré nahradili rad ľahkozliatinových komponentov v pôvodnej Turbo verzii. Turbo 2 bol lacnejší, ale blízko rovnakej výkonovej úrovne, maximálna rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. Pri spätnom pohľade originálny Turbo 5 bol nazývaný "Turbo 1".
Koncept malého Renaultu s motorom v strede sa vrátil v roku 1998 s Renaultom Clio Sport V6.
Pohon obstarával turbodúchadlom Garett T2 preplňovaný štvorvalec OHV o pôvodnom výkone 247 koní. Neskôr výkon vzrástol až na 355 koní. Mal rôzne objemy v rozmedzí 1379 až 1526 CMM. Dve palivové nádrže umiestnenej vzadu mali objem 93 litrov. Prevodovka bola manuálna synchronizovaná. Podvozok mal nezávislá lichobežníková ramená sa skrutnými stabilizátormi a kvapalinové tlmiče. Na oboch nápravách boli kotúčové chladené brzdy. Predné kolesá mali rozmer 190/55 a zadné 220/55. Všetky troje dvere boli vyrobené z hliníka, kapota a predné blatníky z plastu. Predné okno bolo z bezpečnostného skla a ostatné z číreho plastu. Hmotnosť vozidla bola 980 kg. Vozidlo pri danej hmotnosti dosahovalo jazdné vlastnosti dnešných super športov.
Pozri video: www.flickr.com/photos/cartype/5016122584/in/photostream
www.flickr.com/photos/cartype/5018327916/in/photostream/
www.flickr.com/photos/cartype/5017374157/in/photostream/
www.flickr.com/photos/cartype/5016167868/in/photostream/
V roku 2004 asociácia Sport Car International vymenovala R5 Turbo na 9. mieste za najlepšie športové vozidlo v zozname Top Sport Cars rokoch 1980s.
Renault 5 MAXI Turbo
Vrcholnou verziou pretekárskej verzie sa stal Renault 5 MAXI Trurbo s pohonom 4x4 a hmotnosťou 980 kg. Auto dosahovalo maximálny výkon 350 koní avšak uvádzalo sa až neuveriteľných 405 koní. Jean Ragnotti s ním v roku 1985 vyhral rally Corsica. V tomto roku definitívne Renault opustil závody rally skupiny B s dovodu, že nedokázalo konkurovať ostatným automobilkám a nespevnenom teréne.
Pozri video: www.youtube.com/watch?v=wUwgyUYneFk
Pozri video: www.youtube.com/watch?v=M2q-hsjld0I&feature=related
Jean Ragnotti víťaz v rally skupiny B v roku 1985 a jeho bielo modrý R5 MAXI.
Pozri video: www.youtube.com/watch?v=Est4Tf6pGQw&feature=related
www.youtube.com/watch?v=kg49vr64fX0&feature=related
www.youtube.com/watch?v=fgcYesyBnj4&feature=related
Dnes tieto autá možno najisť len u Francúzkych zberaťeľov prípade v muzeách kde obsadzujú čestné pozície.
———
Späť