Renault 21 Turbo
26.01.2012 14:51Renault 21
Automobil strednej triedy, ktorý vyrábala francúzska automobilka Renault v rokoch 1986-1944. Predávalo sa aj v Severnej Amerike cez American Motors ako Renault Medallion a Eagle Medallion.Renault 21 sa začal vyrábať v roku 1986 ako nasledovník veľmi úspešného modelu Renaultu 18, neskôr nasledoval sedemmiestny 21 Nevada (v Spojenom kráľovstve ako Savanna), čo bola konkurencia modeluPeugeot 505. Samozrejme aj modelu 21 Renault venoval patričnú pozornosť v divízií Renault Sport.
Motorizácie:
- 1.4 L (1397 cc) benzín SOHC 8V I4; 68 PS (50 kW; 67 hp); max. rýchlosť: 165 km/h (103 mph)
- 1.4 L (1397 cc) benzín OHV 8V I4; 70 PS (51 kW; 69 hp); max. rýchlosť: 168 km/h (104 mph)
- 1.6 L (1565 cc) benzín SOHC 8V I4; 73 PS (54 kW; 72 hp); max. rýchlosť: 165 km/h (103 mph) ; 0-100 km/h : 12.0 s
- 1.7 L (1721 cc) benzín SOHC 8V I4 carb.; 76 PS (56 kW; 75 hp); max. rýchlosť: 173 km/h (107 mph) ; 0-100 km/h : 12.0 s
- 1.7 L (1721 cc) benzín SOHC 8V I4 SPI; 75 PS (55 kW; 74 hp); max. rýchlosť: 172 km/h (107 mph) ; 0-100 km/h : 12.5 s
- 1.7 L (1721 cc) benzín SOHC 8V I4 carb.; 90 PS (66 kW; 89 hp); max. rýchlosť: 185 km/h (115 mph) ; 0-100 km/h : 10.7 s
- 1.7 L (1721 cc) benzín SOHC 8V I4 carb.; 88 PS (65 kW; 87 hp); max. rýchlosť: 181 km/h (112 mph)
- 1.7 L (1721 cc) benzín SOHC 8V I4 MPI; 95 PS (70 kW; 94 hp); max. rýchlosť: 185 km/h (115 mph) ; 0-100 km/h : 10.7 s
- 1.9 L (1870 cc) benzín SOHC 8V I4; 65 PS (48 kW; 64 hp); max. rýchlosť: 160 km/h (99 mph) ; 0-100 km/h : 16.0 s
- 2.0 L (1995 cc) benzín SOHC 8V I4 MPI; 120 PS (88 kW; 118 hp); max. rýchlosť: 200 km/h (124 mph) ; 0-100 km/h : 9.7 s
- 2.0 L (1995 cc) benzín SOHC 12V I4; 135 PS (99 kW; 133 hp); max. rýchlosť: 203 km/h (126 mph) ; 0-100 km/h : 9.8 s
- 2.0 L (1995 cc) benzín SOHC 8V I4 MPI turbo; 175 PS (129 kW; 173 hp); max. rýchlosť: 227 km/h (141 mph) ; 0-100 km/h : 7.2 s
- 2.0 L (1995 cc) benzín SOHC 8V I4 MPI turbo; 162 PS (119 kW; 160 hp); max. rýchlosť: 217 km/h (135 mph) ; 0-100 km/h : 8.6 s
- 2.1 L (2068 cc) diesel SOHC 8V I4; 67 PS (49 kW; 66 hp); max. rýchlosť: 164 km/h (102 mph) ; 0-100 km/h : 15.6 s
- 2.1 L (2068 cc) diesel SOHC 8V I4; 73 PS (54 kW; 72 hp); max. rýchlosť: 170 km/h (106 mph) ; 0-100 km/h : 15.1 s
- 2.1 L (2068 cc) diesel SOHC 8V I4 turbo; 88 PS (65 kW; 87 hp); max. rýchlosť: 177 km/h (110 mph) ; 0-100 km/h : 11.8 s
- 2.2 L (2165 cc) benzín SOHC 8V I4 MPI; 110 PS (81 kW; 108 hp); max. rýchlosť: 192 km/h (119 mph) ; 0-100 km/h : 9.9 s
Renault 21 Turbo
Auto bolo značne vylepšené v roku 1989, a to ako technicky tak i esteticky- nový uhladenejší vonkajší vzhľad bol podobný aj nedávno obnovenému Renaultu 25. Spolu so športovým 2.0 L Turbo-benzínovím motormi TXi 2,0 l 12V a 2,0 l Turbo bola k dispozícii aj vrcholná verzia s pohonom 4WD Quadra čiže pohon všetkých kolies s uzávierkou zadného diferenciálu. Auto bolo schopné dosahovať rýchlosti až 227 km / hodinu. Motor poháňalo Turbo Garret T3. Táto verzia bola oklieštená obmedzeným počtom vyrobených kusov a preto sa dodnes zachovalo pomerne málo exemplárov. Celkovo sa vyrobilo s motormi turbo s pohonom 2WD a 4WD cca 13 781 kusov.
Renault 21 2.0 Turbo štartoval v závodoch napríklad Superturismo a Europa 21 Renault Cup kde si vyslúžil niekoľko krát prvenstvo. Prvotná verzia o výkone 175 koní s pohonom prdedných kolies bola neskôr doplnená v závodoch o verziu s pohonom 4WD čiže Quadra s výkonom 165koní. Renault chcel zopakovať úspechy modelu R5 Turbo v rally skupiny N s modelom 21 Turbo Quadra s výkonmom 210 koňských síl a pohonom 4WD avšak úspechy z víťaztva sa nedostavli. Napriek tomu Renault 21 Turbo konkuroval autám ako bola Siera Cosworth s výkonom 280 koní vďaka svojej hmotnosti 1150 kilogramov.
V závode Superturismo dosahoval Renault 21 výkon až 250 koní a v cestnom závode sa jej nesmierne darilo.
Pozri video: www.youtube.com/watch?v=fndCJJB9IRA&feature=player_embedded#!
www.youtube.com/watch?v=WwNQ_EnHezQ&feature=related
www.youtube.com/watch?v=N0at2Nw37ZY&feature=related
Pri 2000 otáčkach bol 21 Turbo 2WD rovnako pokojný ako vozidlo pohrebnej služby, ale v 2700 ot. kde spúšťalo turbo s prídavným spaľovaním bolo neudržateľné a zároveň vzrušujúce aj pre skúsených vodičou. Pohon Quadra 4WD už poskytovalo lepšie jazdné vlastnosti a ovladateľnosť aj v zime.
Agregát 2,0 Turbo
špecifikácia vozidla R 21 Turbo | |||
---|---|---|---|
Wheelbase | 2595 mm | 102.2 in | |
Front track | 1450 mm | 57.1 in | |
Rear track | 1400 mm | 55.1 in | |
Length | 4500 mm | 177.2 in | |
Width | 1720 mm | 67.7 in | |
Height | 1400 mm | 55.1 in | |
length:wheelbase ratio | 1.73 | ||
Ground clearance | |||
Weight | 1195 kg | 2635 lb | |
Weight distribution | 62.00 % | ||
Fuel tank capacity | 66 litres | 14.5 UK Gal | 17.4 US Gal |
aerodynamics | |||
Drag coefficient | 0.310 | ||
Frontal area | 1.55 m² | ||
CdA | 0.48 | ||
engine | |||
Engine code | J7R-C752 | ||
Bore × Stroke |
88 mm × 82 mm 3.46 in × 3.23 in |
||
Number of cylinders | Inline4 | ||
Capacity |
2 litre 1995 cc (121.742 cu in) |
||
Valve gear |
SOHC 2 valves per cylinder 8 Total valves |
||
max power DIN |
175.4 PS (173 bhp) (129 kW) at 5200 rpm |
||
Specific output DIN |
86.7 bhp/litre 1.42 bhp/cu in |
||
max torque DIN |
270 Nm (199 ft·lb) (27.5 kgm) at 3000 rpm |
||
Specific torque DIN |
135.34 Nm/litre | ||
Engine construction | |||
sump | Wet sumped | ||
compression ratio | 8:1 | ||
Fuel system | Renix fuel injection | ||
brake mean effective pressure | 1700.7 kPa (246.7 psi) | ||
Maximum RPM | |||
Engine manufacturer | Renault | ||
Number of crankshaft bearings | 5 | ||
Engine coolant | Water | ||
Bore/stroke ratio | 1.07 | ||
Cylinder volume | 498.75 | ||
Aspiration | Turbo | ||
Compressor | 1 Garrett T3 turbocharger | ||
Intercooler | air/air | ||
Catalyser | Y |
———
Späť